Automatyzacja i cyfryzacja w sektorze usług sprzątających.
W obliczu niepewności ekonomicznej i inflacji firmy sprzątające zmagają się w tym roku z ciężkim wyzwaniem. Klienci domagają się utrzymania cen z poprzedniego roku, przy jednoczesnym oczekiwaniu na zachowanie wysokiego standardu usług. Z drugiej strony, firmy sprzątające muszą podwyższyć ceny ze względu na rosnące koszty, takie jak wzrost płacy minimalnej. Logicznym rozwiązaniem wydaje się zatem podpisywanie długoterminowych kontraktów i zwiększenie automatyzacji.
Według raportu MarketsandMarkets, globalny rynek robotów sprzątających rośnie co najmniej o 10% rocznie i ma osiągnąć wartość 4,34 mld USD do końca 2023 roku. To potwierdza, że zapotrzebowanie na automatyzację i optymalizację procesów stale rośnie – kluczowym czynnikiem napędzającym ten rynek są rosnące potrzeby efektywności operacyjnej.
Nowe technologie w usługach czystości
„Klienci oczekują utrzymania cen przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości usług” – mówi Małgorzata Kmieć, Dyrektor Operacyjna w Seris Cleaning. „Jest to niestety nieosiągalne. Podwyżki cen są nieuniknione – musimy podnieść ceny z powodu wzrostu stawki minimalnej oraz globalnego inflacyjnego wzrostu cen. Nie skarżymy się, tylko szukamy rozwiązań. Ceny usług wzrosną, natomiast musimy je przeprowadzić tak, by i dla klienta powstała wartość dodana. Aby sprostać tym oczekiwaniom, firmy cleaningowe dążą do maksymalnego wykorzystania technologii i innowacji. Wysoka wydajność i jakość stają się kluczowe, co prowadzi do coraz większego zastosowania automatyzacji, cyfrowych rozwiązań i technologii wzmacniających wydajność pracowników.”
Przewiduje się, że roboty są trzy razy bardziej wydajne niż praca wykonywana ręcznie. Automatyzacja w sektorze usług sprzątających oznacza nie tylko wprowadzenie zaawansowanych technologii, ale także ciągłe szkolenie pracowników w obsłudze nowoczesnych maszyn i oprogramowania. Firmy, które wprowadzają automatyzację, zyskują przewagę konkurencyjną, przyciągając klientów, którzy cenią wysoką jakość usług, szybką realizację zleceń i dbałość o środowisko.
Podnoszenie jakości sprzątania
Inwestowanie w nowoczesne technologie niekoniecznie oznacza zmniejszenie kosztów usługi, ale umożliwia jej lepsze skalowanie i dostosowanie do wymagań klienta. Chociaż koszty wdrożenia automatycznych rozwiązań muszą zostać odzyskane w toku wykonywania usług, automatyzacja może znacząco zwiększyć jakość wykonywanej pracy.
– Aby inwestycja w automatyzację się opłacała, istotne jest zapewnienie długotrwałości kontraktu – dodaje Małgorzata Kmieć. – Optymalizację usługi oraz zapewnienie bardzo wydajnego komponentu automatycznego jesteśmy w stanie osiągnąć przy długoterminowych kontraktach, co jest związane oczywiście z amortyzacją inwestycji w robotyzację. Najlepszymi kontraktami, w których Klient uzyska maksymalne korzyści, są te trwające 3 lata.
Ekologia w cleaningu
Automatyzacja w sektorze usług sprzątających przyczynia się również do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Roboty sprzątające, w tym automatyczne zamiatarki, są energooszczędne i ekologiczne pod względem zużycia chemii i wody. Co więcej, automatyzacja może również poprawić warunki pracy, ograniczając jej czas w trudnych i niezdrowych warunkach.
Robot sprzątający to maszyna czyszcząca, która wykorzystuje technologię autonomiczną do wykonywania zadań sprzątania, takich jak:
- odkurzanie,
- mycie podłóg,
- szorowanie,
- zamiatanie.
Mogą one pracować w określonym obszarze i mogą być zdalnie sterowane za pomocą aplikacji na smartfonie lub innego urządzenia.
Seris Konsalnet, w ramach strategii Cleaning 4.0, korzysta głównie z robotów Kastell Robotics z linii Ecobots. Te roboty czyszczące odznaczają się zaawansowanymi rozwiązaniami nawigacyjnymi, co pozwala im na efektywne omijanie przeszkód i dokładne czyszczenie powierzchni. Dzięki nim, operatorzy mogą skupić się na zadaniach, które są trudne do zautomatyzowania, takich jak usuwanie kurzu, sprzątanie i dezynfekcja toalet czy przecieranie klamek i poręczy.