Agencja ochrony przyszłości
Na czym polega ochrona osób i mienia?
Coraz popularniejsza staje się usługa ochrony osób i mienia. Jest ona skierowana do różnego rodzaju firm czy instytucji. Z usług korzystają głównie urzędy, uczelnie, prywatne przedsiębiorstwa, ale także sklepy. Formy ochrony są zawsze dostosowywane do wymagań konkretnego podmiotu, a także uwarunkowań określonego obiektu.
Czym jest ochrona?
Samo pojęcie ochrony można rozumieć na dwa sposoby. Można korzystać z ochrony bezpośredniej fizycznej, jak i różnych zabezpieczeń technicznych. Pierwsza opcja polega na ochronie stałej bądź doraźnej przypisanej do obiektu lub klienta. W drugiej możliwości korzystamy z montażu instalacji służącej do zabezpieczania określonego budynku i kontroli jego stanu technicznego.
Kilka słów o ochronie osób i mienia
Ochrona osób i mienia ma zadanie zabezpieczyć dwie zasadnicze grupy, a mianowicie osoby przebywające na danym terenie, jak i mienie należące do usługodawcy. W pierwszym przypadku chodzi o życie, zdrowie i bezpieczeństwo osób. Natomiast zabezpieczenie mienia odnosi się do maszyn i urządzeń, produktów, nieruchomości lub innych komponentów, które wchodzą w skład majątku zatrudniającego agencję ochrony podmiotu.
Jak w praktyce odbywa się ochrona osób i mienia?
Ochrona osób i mienia polega na całodobowym monitoringu obiektu, który jest własnością usługodawcy. Ponadto może być ona formą doraźną jako ochrona podczas różnych wydarzeń i ważnych uroczystości. Niektórzy korzystają również z dodatkowego zabezpieczenia, jakim jest system alarmowy. Wówczas działania mają postać interwencji w sytuacji zagrożenia. Agencja ochrony troszczy się o dostarczenie niezbędnych do tego urządzeń technicznych. Również zajmuje się odpowiednią konfiguracją i konserwacją sprzętu.
Początki branży security
Pierwsze wzmianki o ochronie znaleźć można już w starożytnej Grecji. To właśnie tam bogaci mieszczanie dokonywali opłat na wojsko, straż publiczną oraz uroczystości religijne. Bardzo często ci najbogatsi za pieniądze zapewniali sobie również prywatną ochronę przed natrętami lub złodziejami. W Polsce natomiast pierwsze prywatne agencje ochrony pojawiły się w latach 80. XX wieku. W kolejnych latach zauważalny był wysyp różnego rodzaju firm ochroniarskich, często o bardzo złej reputacji lub nie do końca wiadomym kapitałem. Kolejne lata to natomiast profesjonalizacja branży ochrony, konsolidacje, powstawanie firm z udziałem kapitału zagranicznego.
Co przyniesie przyszłość?
Usługi elastyczne i mobilne pełnione przez agencje ochrony będą dopasowane na bieżąco do potrzeb klienta. Zauważalne będzie odchodzenie od stałej, „twardej” ochrony fizycznej na rzecz usług zdalnych oraz sieciowych. Firmy ochroniarskie będzie charakteryzować pełen profesjonalizm, a pracowników wysokie kwalifikacje i kompetencje. Coraz częściej stosowane też będą szeroko rozumiane techniki zabezpieczeń. Nie będą to jedynie urządzenia, ale również obróbka danych, analityka, rozwiązania software’owe i sieciowe.
Procesy ochronne
Spodziewać się można skoku jakościowego związanego z robotyzacją i automatyzacją procesów ochronnych, zwłaszcza w tych wszystkich miejscach, gdzie procesy są w pełni powtarzalne oraz najważniejsza jest niezawodność, wydajność, optymalizacja kosztów.
Agencje ochrony wprowadzą zapewne nowe usługi jak np. w Estonii, gdzie jedna z firm ochroniarskich odwozi i odprowadza dzieci do szkół czy przedszkoli. Natomiast w Danii służy pomocą podczas wezwań do niewielkich awarii domowych wymagających interwencji tzw. złotej rączki.
Globalizacja
Za kilka czy kilkanaście lat polski rynek ochrony powinien przypominać strukturą te zachodnie. Zapewne pojawi się kilku graczy, którzy będą posiadali łącznie nawet 80% rynku (lub więcej) oraz grupa niezależnych lokalnych agencji ochrony, które świadczyć będą lokalne usługi na rzecz przedsiębiorców wspierających firmy rodzime, charakteryzujące się okrojoną ochroną fizyczną, lokalnym monitoringiem z własnymi załogami interwencyjnymi i niewielkim zakresem usług komplementarnych.
Te zmiany można już zauważyć, gdyż głównie duże podmioty rynku ochrony już od 2016 r. opracowywały nowe usługi, inwestowały w zaawansowane systemy zarządzania ochroną, skupiały się na technologiach mobilnych, analityce, oprogramowaniu, modernizacji stacji monitorowania.
Wniosek z tego taki, że agencje ochrony powinny się specjalizować. Skoro usługi mają być dostosowane do potrzeb klienta, trzeba skupić się na tym, w czym dana agencja jest najlepsza.