Blog

Bezpieczeństwo pracowników. Pierwsza pomoc w firmach

Marta Osuch
Marta Osuch
28 czerwca 2024
Bezpieczeństwo pracowników. Pierwsza pomoc w firmach

Zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy to jeden z kluczowych obowiązków pracodawcy. Dowiedz się, jakie zasady obowiązują w zakresie pierwszej pomocy w zakładzie pracy i co mówi na ten temat Kodeks pracy.

Jak zadbać o bezpieczeństwo pracowników w firmie? Przede wszystkim należy zapewnić im dostęp do pierwszej pomocy, której powinna udzielać odpowiednio przeszkolona osoba.

Istotne jest, aby każdy wiedział, gdzie znajdują się odpowiednio oznakowane punkty pierwszej pomocy i kto w danym zakładzie pracy został wyznaczony do udzielania pomocy w nagłych wypadkach. Zasady te wynikają wprost z przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.

Pierwsza pomoc uwzględniona w kodeksie pracy

W myśl przepisów Kodeksu pracy oraz rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy oraz ewakuacji pracowników w razie nagłych wypadków czy grożącym bezpośrednim niebezpieczeństwem.

Jednym z kluczowych obowiązków pracodawcy jest wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za pomoc w zakładzie pracy – minimum jedną osobę na każdą zmianę roboczą. Osoba ta musi przejść odpowiednie szkolenia w zakresie pierwszej pomocy i znać zasady jej udzielania.

Obowiązek ten spoczywa na każdym pracodawcy, niezależnie od liczby pracowników czy branży. W razie niewywiązania się z obowiązku zapewnienia pomocy osobom przebywającym na terenie zakładu pracy, pracodawcy grozi odpowiedzialność karna – w skrajnych przypadkach nawet kara pozbawienia wolności.

Stanowiska pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Według zasad bhp, pracodawca powinien zadbać o obecność odpowiednio oznakowanych punktów pierwszej pomocy. W miejscach tych muszą znajdować się środki opatrunkowe, instrukcje oraz sprzęt umożliwiający udzielenie natychmiastowej pomocy – np. apteczki i koce ratunkowe.

recepcja zewnętrzna

Usługi recepcyjne dla firm

Nowoczesne rozwiązania recepcyjne wspierające komfort i bezpieczeństwo Twojego biznesu.

Obsługę punktów powinny pełnić wyznaczone osoby, które przeszły szkolenie z udzielania pierwszej pomocy. Miejsca te należy umieścić w widocznych lokalizacjach, szczególnie tam, gdzie istnieje większe ryzyko wystąpienia zagrożeń, np. w pobliżu urządzeń przemysłowych czy substancji chemicznych.

Podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy w zakładzie pracy

W przypadku nagłego zdarzenia pracownik wyznaczony do udzielania pierwszej pomocy powinien najpierw ocenić stan poszkodowanego i zabezpieczyć miejsce wypadku, unikając narażenia siebie oraz innych osób na dodatkowe zagrożenia.

Jeżeli osoba poszkodowana nie oddycha, należy odchylić głowę i sprawdzić, czy widzisz ruchy klatki piersiowej lub czujesz wydychane powietrze. Jeżeli poszkodowany nie oddycha i doszło do utraty przytomności, należy natychmiast przystąpić do uciskania środka klatki piersiowej i prowadzenia resuscytacji. Każdy świadek zdarzenia ma obowiązek udzielenia pomocy – odmowa może skutkować karą pozbawienia wolności.

Podsumowanie

W każdej firmie, niezależnie od jej wielkości, udzielanie pierwszej pomocy powinno być ujęte w polityce socjalnej i organizacyjnej. Obowiązki pracodawcy nie kończą się na zakupie apteczek – konieczne są również regularne szkolenia, aktualności w zakresie przepisów bhp oraz wyznaczenie odpowiedzialnych pracowników.

W Seris Konsalnet wiemy, jak istotna jest szybka reakcja – nasi specjaliści przeprowadzają profesjonalne szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zasad udzielania pierwszej pomocy.

Skontaktuj się z nami

Nasi eksperci dobiorą najlepsze rozwiązania do Twoich potrzeb.

    1. Interesuje mnie zakup usługi:
    2. Kiedy planujesz zakup/instalację:

    Zobacz więcej