Blog

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o systemie e-TOLL

Marta Antas
Marta Antas
01 października 2021
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o systemie e-TOLL

Od 1 października 2021 roku na wybranych odcinkach państwowych autostrad w Polsce wprowadzono zmiany w systemie poboru opłat. Tradycyjne bramki zostały zastąpione przez nowoczesny system e-TOLL. Zmiana ta obejmuje m.in. autostradę A2 na odcinku Konin – Stryków oraz A4 od Wrocławia do Sośnicy. Wprowadzenie systemu e-TOLL miało na celu usprawnienie poboru opłat za przejazdy oraz zwiększenie komfortu podróżowania kierowców. Jakie są główne zasady korzystania z tego systemu i jakie rozwiązania oferuje kierowcom? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Jak opłacać przejazdy autostradami?

Kierowcy pojazdów lekkich do 3,5 tony mają do wyboru dwa sposoby regulowania opłat za przejazdy autostradami:

  1. Bilet autostradowy – można go zakupić online, na stacjach paliw lub w kioskach. Aby go uzyskać, należy podać numer rejestracyjny pojazdu, trasę przejazdu oraz przewidywany czas podróży. Bilet jest ważny tylko w określonym czasie i na wskazanym odcinku autostrady. Rozwiązanie to jest jednak mniej wygodne, zwłaszcza dla firm, ze względu na trudności w rozliczaniu.
  2. System e-TOLL – oparty na danych geolokalizacyjnych. Wymaga rejestracji w systemie oraz korzystania z aplikacji mobilnej e-TOLL PL lub dedykowanego urządzenia (OBU – On Board Unit lub ZSL – Zewnętrzny System Lokalizacyjny). To praktyczne rozwiązanie, które automatyzuje proces pobierania opłat.

Czym jest system e-TOLL dla pojazdów osobowych?

System e-TOLL został wprowadzony 1 października 2021 roku jako obowiązkowy sposób regulowania opłat drogowych dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Od 1 grudnia 2021 roku system obejmuje również pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony DMC na wybranych odcinkach autostrad.

Kluczowe funkcje systemu e-TOLL:

  • Wykorzystuje technologię geolokalizacyjną do monitorowania przejazdów.
  • Jest zarządzany przez Krajową Administrację Skarbową (KAS).
  • Współpracuje z aplikacją mobilną i dedykowanymi urządzeniami.

Koszty systemu e-TOLL i jego wdrożenie

Nowy system e-TOLL zastąpił funkcjonujący wcześniej viaTOLL, oparty na komunikacji radiowej. Budowa e-TOLL kosztowała ponad 215 milionów złotych, a jego utrzymanie jest znacznie tańsze niż viaTOLL. Wprowadzenie systemu wywołało liczne kontrowersje wśród przewoźników i kierowców, co skutkowało apelami o przedłużenie okresu przejściowego. Mimo to od 1 października 2021 roku system e-TOLL jest jedynym sposobem elektronicznego poboru opłat.

Porównanie kosztów:

  • viaTOLL: Koszt budowy wyniósł 1,7 miliarda złotych, a roczne utrzymanie sięgało 310 milionów złotych.
  • e-TOLL: Koszt wdrożenia to 215 milionów złotych, a bieżące wydatki są znacznie niższe.

Jak działał okres przejściowy?

Okres przejściowy, w trakcie którego funkcjonowały oba systemy – viaTOLL i e-TOLL, trwał od czerwca do października 2021 roku. Przewoźnicy mieli czas na rejestrację w nowym systemie oraz zwrot urządzeń viaBOX i viaAUTO. Zwrot kaucji za stare urządzenia możliwy był do końca września 2022 roku.

Statystyki rejestracji w systemie e-TOLL:

  • Do końca pierwszego tygodnia działania systemu zarejestrowano 900 tysięcy pojazdów.
  • Obowiązek objął łącznie 3 miliony pojazdów ciężarowych, autobusów i busów.

Ulgi podatkowe na zakup urządzeń e-TOLL

Krajowa Administracja Skarbowa i Ministerstwo Finansów wprowadziły ulgę podatkową dla osób i firm, które poniosły wydatki związane z zakupem urządzeń systemu e-TOLL. Odliczeniu podlegają:

  • Koszty nabycia zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego.
  • Opłaty za obsługę lub umowy leasingowe dotyczące tych urządzeń.

Limity odliczeń:

  • Maksymalna kwota: 500 zł na jedno urządzenie.
  • Odliczenie przysługuje za wydatki poniesione w 2021 roku.

Przykład: Jeśli koszt urządzenia wyniósł 400 zł, można odliczyć całą kwotę. W przypadku kosztu 700 zł, odliczenie wynosi 500 zł.

Problemy związane z wdrożeniem systemu e-TOLL

System e-TOLL, który zastąpił viaTOLL, wywołał liczne kontrowersje w branży transportowej i flotowej. Pomimo trzymiesięcznego okresu przejściowego, większość firm zdecydowała się na wdrożenie systemu dopiero pod koniec września, co doprowadziło do chaosu i licznych problemów organizacyjnych. Do kluczowych wyzwań należały:

  1. Niedostateczna kampania informacyjna

Przewoźnicy i przedsiębiorcy podkreślali, że kampania informacyjna dotycząca e-TOLL rozpoczęła się zbyt późno. Intensywne działania promocyjne, w tym kampania radiowa, wystartowały zaledwie 3-4 tygodnie przed wygaszeniem viaTOLL. Informacje na bramkach autostradowych pojawiły się już w sierpniu, jednak ich zasięg był ograniczony.

  1. Brak wystarczających materiałów edukacyjnych

Kluczowe materiały, takie jak samouczki czy filmy instruktażowe, zostały opublikowane dopiero na kilka tygodni przed ostatecznym terminem wdrożenia systemu. To opóźnienie spowodowało dezorientację wśród użytkowników i niepotrzebny stres.

  1. Problemy z aplikacją mobilną

Aplikacja e-TOLL, używana przez ponad 250 tysięcy kierowców, okazała się wadliwa. Użytkownicy zgłaszali problemy z intuicyjnością, stabilnością i funkcjonalnością aplikacji, co zwiększało frustrację wśród przewoźników.

  1. Niedobór urządzeń OBU/ZSL

Na rynku brakowało urządzeń ZSL/OBU, które były kluczowe dla funkcjonowania systemu. Wolny proces akredytacji dostawców usług e-TOLL spowodował, że lista zatwierdzonych firm została uzupełniona dopiero we wrześniu.

  1. Protesty środowisk biznesowych i transportowych

Polscy przewoźnicy i organizacje branżowe apelowali o wydłużenie okresu przejściowego. Uważali, że system e-TOLL był wdrożony w sposób nieprzemyślany i niedopracowany, co mogło prowadzić do zakłóceń w łańcuchach dostaw.

  1. Przeciążenie infolinii i brak szybkiej pomocy

Zwiększone zapotrzebowanie na informacje sprawiło, że infolinie były przeciążone, a komunikacja mailowa nie była wystarczająco szybka, co dodatkowo utrudniało proces adaptacji.

monitoring transportu

Monitoring GPS dla transportu

Monitoring i zarządzanie transportem w czasie rzeczywistym.

Kary i mandaty związane z e-TOLL

Obowiązek rejestracji w systemie e-TOLL

System e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony, niezależnie od tego, czy korzystają z płatnych odcinków dróg, czy tylko stoją na placu. W Polsce każdy zarejestrowany pojazd tej kategorii musi znajdować się w systemie e-TOLL.

Kary za brak rejestracji

Nieprzestrzeganie obowiązku rejestracji w systemie e-TOLL skutkuje wysokimi karami. W przypadku kontroli przeprowadzonej przez GITD lub Policję Celno-Skarbową kierowcy i firmy mogą zostać ukarani mandatem w wysokości:

  • 1500 zł – za brak rejestracji pojazdu w systemie e-TOLL,
  • 500 zł – za błędne dane pojazdu, nieprawidłowe przypisanie do kategorii wagowej lub inne formalne uchybienia.

Kary dla pojazdów osobowych

Dla samochodów osobowych przejazd płatnymi odcinkami autostrad w zarządzaniu GDDKiA bez ważnego biletu lub bez rejestracji w systemie e-TOLL wiąże się z mandatem w wysokości 500 zł.

Podejście KAS do egzekwowania opłat

Początkowy etap wdrażania systemu e-TOLL charakteryzował się łagodniejszym podejściem do kierowców i przewoźników. Sekretarz Stanu Szef Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska w piśmie do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców podkreśliła, że kontrole w pierwszej fazie funkcjonowania systemu miały mieć charakter prewencyjny. Głównym celem było pouczanie użytkowników, a nie nakładanie kar.

Rola działań Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Rzecznik MŚP aktywnie angażował się w negocjacje z KAS i rządem, domagając się przedłużenia okresu przejściowego, który pozwalał na równoczesne działanie systemów viaTOLL i e-TOLL. Działania te miały na celu zmniejszenie obciążeń dla branży transportowej i uniknięcie chaosu związanego z przejściem na nowy system.

 

Co to jest e-TOLL dla pojazdów osobowych?

Od czerwca 2021 roku system e-TOLL został udostępniony także dla samochodów osobowych, co umożliwiło automatyczne rozliczanie opłat za przejazdy płatnymi odcinkami autostrad. Dotyczy to wyłącznie odcinków zarządzanych przez GDDKiA, takich jak:

  • A4 Wrocław-Gliwice,
  • A2 Konin-Łódź.

Obecnie system e-TOLL dla samochodów osobowych nie obejmuje innych kategorii dróg, takich jak drogi ekspresowe. W przyszłości, planowane na rok 2030 zmiany mogą rozszerzyć działanie e-TOLL na drogi klasy A i S.

Jak korzystać z systemu e-TOLL na autostradach?

Od 1 grudnia 2021 roku manualny pobór opłat na wybranych odcinkach autostrad został całkowicie zastąpiony systemem e-TOLL. Kierowcy mają teraz trzy główne możliwości korzystania z tego systemu:

  1. Aplikacja e-TOLL – Pobierz i zainstaluj oficjalną aplikację, zarejestruj dane pojazdu oraz podłącz metodę płatności.
  2. Urządzenia OBU/ZLS – Skorzystaj z urządzeń pokładowych oferowanych przez akredytowanych dostawców.
  3. Zakup biletu online – Wybierz tradycyjną formę jednorazowego biletu przez internet.

Dlaczego warto przejść na e-TOLL?

Zaletą systemu e-TOLL jest możliwość płynnego przejazdu bez konieczności zatrzymywania się przy bramkach, co znacznie skraca czas podróży. Ministerstwo Finansów zachęcało do korzystania z systemu, wprowadzając do końca grudnia 2021 roku 30% zniżki na przejazdy płatnymi odcinkami autostrad dla użytkowników e-TOLL.

Dlaczego wybór odpowiedniego dostawcy e-TOLL jest kluczowy?

Decyzja o wyborze dostawcy urządzeń i usług związanych z systemem e-TOLL ma bezpośredni wpływ na efektywność działania Twojej floty oraz zarządzanie kosztami. Nie należy kierować się jedynie atrakcyjnymi hasłami reklamowymi. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę szereg istotnych kryteriów, które zagwarantują płynność działania systemu i bezpieczeństwo danych.

Kluczowe aspekty wyboru dostawcy e-TOLL

  1. Lista akredytowanych dostawców KAS

Zawsze sprawdzaj, czy dostawca znajduje się na oficjalnej liście akredytowanej przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). To gwarancja, że oferowane urządzenia i warunki spełniają wymagania KAS oraz Ministerstwa Finansów.

  1. Certyfikowane urządzenia

Upewnij się, że dostawca oferuje nowe urządzenia z homologacją UE, a nie sprzęt pochodzący z rynku wtórnego. Certyfikacja i zgodność technologiczna są kluczowe, aby uniknąć problemów technicznych i przestojów, które mogą zakłócić funkcjonowanie floty.

  1. Gwarancja i wsparcie techniczne

Zwróć uwagę na zakres wsparcia technicznego oferowanego przez dostawcę. Gwarancja obejmująca awaryjne sytuacje oraz szybki dostęp do serwisu to podstawa, aby uniknąć kosztownych opóźnień w działaniu systemu.

Koszty i dodatkowe usługi – na co zwrócić uwagę?

  1. Koszty instalacji i abonamentu

Nie skupiaj się wyłącznie na cenie abonamentu. Wiele firm ukrywa dodatkowe koszty, takie jak opłaty za instalację, przekładki między pojazdami czy demontaż urządzeń. Ustal szczegóły i upewnij się, że wszystkie warunki są jasne przed podpisaniem umowy.

  1. Czas i miejsce instalacji

Wybierz dostawcę, który oferuje elastyczność w zakresie montażu urządzeń. Profesjonalny instalator powinien być w stanie przyjechać na miejsce, co minimalizuje zakłócenia w pracy Twojej floty.

  1. Wsparcie po wdrożeniu

Dostawca usług e-TOLL powinien oferować kompleksowe wsparcie, które obejmuje edukację użytkowników, pomoc techniczną i doradztwo już po zakończeniu instalacji.

  1. Skalowalność usług

Postaw na firmę, która oprócz systemu e-TOLL oferuje dodatkowe usługi, takie jak zarządzanie flotą, monitoring GPS czy analiza danych. Dzięki temu łatwiej dostosujesz swoje potrzeby do rozwijającego się biznesu.

Wybór dostawcy – na co uważać?

Renoma i doświadczenie dostawcy są kluczowe. Uważaj na nowe firmy, które powstały wyłącznie na potrzeby systemu e-TOLL. Wybieraj partnerów z ugruntowaną pozycją na rynku, sprawdzonymi opiniami i bogatym portfolio klientów. Niewłaściwy wybór może prowadzić do problemów technicznych i wysokich kosztów.

Seris Konsalnet – Twój partner w obsłudze e-TOLL

Seris Konsalnet GPS to lider w obsłudze i integracji z systemem e-TOLL, zapewniający kompleksowe rozwiązania dla kierowców aut osobowych oraz flot pojazdów ciężarowych. Nasze usługi obejmują szeroki wachlarz działań, które wspierają efektywne korzystanie z nowoczesnych technologii i zarządzanie flotą.

Kompleksowe rozwiązania e-TOLL od Seris Konsalnet

Oferujemy:

  • Profesjonalny montaż urządzeń OBU/ZLS – instalacja realizowana w dogodnym miejscu i czasie, minimalizująca wpływ na bieżące procesy biznesowe.
  • Wsparcie techniczne i doradztwo – zapewniamy pełne wsparcie na każdym etapie – od wdrożenia systemu e-TOLL po rozwiązywanie ewentualnych problemów technicznych.
  • Zaawansowane narzędzia BIG DATA – narzędzia pozwalające na optymalizację tras i kosztów, analizę danych floty w czasie rzeczywistym, lepsze zarządzanie flotą.
  • Certyfikowane urządzenia zgodne z wymogami KAS i MF – wszystkie urządzenia spełniają najwyższe standardy i są w pełni kompatybilne z wymaganiami systemu e-TOLL.

Dlaczego warto wybrać Seris Konsalnet?

Dzięki współpracy z Seris Konsalnet możesz liczyć na:

  • Najwyższą jakość obsługi – gwarantowaną przez certyfikowane urządzenia i profesjonalne wsparcie.
  • Bezpieczeństwo danych – nasze rozwiązania są zgodne z najwyższymi standardami ochrony informacji.
  • Efektywność działania – usługi dopasowane do potrzeb zarówno małych firm, jak i dużych flot.
  • Realizację celów CSR – wsparcie w obniżaniu emisji CO2, poprawie bezpieczeństwa floty oraz zwiększaniu komfortu pracowników.

Skontaktuj się z nami

Wybór odpowiedniego dostawcy usług e-TOLL to klucz do zapewnienia płynności operacyjnej i efektywnego zarządzania flotą. Seris Konsalnet GPS oferuje kompleksową obsługę i pełne wsparcie na każdym etapie współpracy.

Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej o naszych rozwiązaniach dopasowanych do Twoich potrzeb. Razem możemy wdrożyć nowoczesne technologie, które usprawnią zarządzanie flotą i przyniosą wymierne korzyści Twojej firmie.

Marta Antas
Marta Antas
Redaktor bloga

Skontaktuj się z nami

Nasi eksperci dobiorą najlepsze rozwiązania do Twoich potrzeb.

    1. Interesuje mnie zakup usługi:
    2. Kiedy planujesz zakup/instalację:

    Zobacz więcej