Plan Ochrony Obiektu – Czym jest i jak go przygotować?
Zależy Ci na skutecznym zabezpieczeniu budynku? Zanim podejmiesz konkretne działania, musisz zadbać o przygotowanie planu ochrony obiektu. W tym celu musisz skontaktować się z kwalifikowanym pracownikiem z branży security, aby to właśnie jemu zlecić wykonanie tego dokumentu. Poznaj więcej szczegółów na temat planu ochrony obiektu i sprawdź, jak go przygotować!
Co to jest plan ochrony budynku?
Czym tak naprawdę jest plan ochrony obiektu? Pod tym pojęciem kryje się specjalny dokument zawierający informacje o niezbędnej ochronie danego budynku, dzięki której można skutecznie przeciwdziałać poszczególnym zagrożeniom.
Warto podkreślić, że plan ochrony budynku uwzględnia nie tylko niebezpieczne sytuacje wynikające z działania osób trzecich, ale także zdarzenia losowe. Dokument obejmuje także zagrożenia spowodowane nieprzestrzeganiem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Kto może przygotować plan ochrony budynku?
Wykonanie planu ochrony obiektu powierza się wykwalifikowanym pracownikom ochrony fizycznej lub zabezpieczenia technicznego. Przygotowujący go profesjonalista bazuje na własnej wiedzy oraz obowiązujących przepisach.
Musi także uwzględniać metodykę uzgadniania planów ochrony, obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie, która została zatwierdzona przez Komendanta Głównego Policji.
Warto podkreślić, że w przypadku obiektów potencjalnie zagrożonych atakiem terrorystycznym konieczne jest także wsparcie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego z danego regionu.
Jakie obiekty muszą mieć obowiązkowo stworzony plan ochrony?
W przypadku wielu budynków przygotowanie planu ochrony obiektu jest obowiązkowe. Wśród tego typu podmiotów należy wymienić przede wszystkim:
- Placówki bankowe i pocztowe,
- Zakłady przemysłowe,
- Obiekty administracyjne,
- Budynki podległe samorządowi terytorialnemu
- Obiekty gromadzące dobra kulturalne.
Główne elementy planu ochrony budynku
Dobrze przygotowany plan ochrony budynku powinien składać się z kilku obowiązkowych elementów. Koniecznie należy w nim uwzględnić:
- Opis charakteru działalności prowadzonej w danym obiekcie,
- Informacje o aktualnym stanie bezpieczeństwa budynku oraz możliwych zagrożeniach,
- Dokładną analizę stanu ochrony,
- Dane na temat działalności specjalistycznej uzbrojonej formacji ochronnej w obiekcie (należy przy tym określić, jaki jest stan statutowy zatrudnionych pracowników ochrony, z jakiej broni korzystają i jak zabezpieczają monitoring i amunicję),
- Informacje o aktualnie stosowanych zabezpieczeniach technicznych (w tym m.in. systemie transmisji danych, monitoringu i systemie kontroli dostępu) oraz zasadach organizacji obiektu.
Ostatnim elementem są załączniki, takie jak instrukcja przechowywania kluczy, wytyczne na temat współpracy z policją, graficzne plany rozmieszczenia zabezpieczenia technicznego czy instrukcje postępowania w konkretnych sytuacjach zagrożenia.
Do planu koniecznie należy także dołączyć czytelną mapkę obiektu oraz listę podmiotów, które korzystają z budynku – na przykład z tytułu wynajmu.
W jakim celu sporządza się plan ochrony obiektu?
Zastanawiasz się, co jest głównym celem przygotowania planu ochrony obiektu?
Przede wszystkim ten dokument pomaga określić, jakie działania należy podjąć, aby zadbać o bezpieczeństwo w danym budynku. Musi on uwzględniać sytuacje uznawane za zagrożenie (w tym włamania, pożary, powodzie czy ataki terrorystyczne) wraz ze szczegółowymi wytycznymi na temat podejmowania skutecznej ochrony.
Na podstawie planu można podjąć decyzję o konieczności skorzystania ze specjalistycznych usług ochroniarskich w określonym zakresie.
Powierz przygotowanie planu ochrony obiektu profesjonalistom!
Szukasz firmy, która sporządzi za Ciebie dokładny plan ochrony obiektu? Zachęcamy do skorzystania z usług Seris Konsalnet! Nasze wieloletnie doświadczenie w branży security pozwala szybko przygotować dokument zgodnie z obowiązującymi wytycznymi.
Zapraszamy do kontaktu zarówno właścicieli firm, jak i klientów indywidualnych. Gwarantujemy szybką realizację każdego zlecenia!