Wyłączenia 2G i 3G oraz nowe przepisy w transporcie – co czeka firmy?
Wraz z dynamicznymi zmianami technologicznymi i regulacjami prawnymi międzynarodowa branża transportowa stoi przed dużymi wyzwaniami. Wyłączenie sieci 2G/3G, nowe obowiązki w systemie SENT oraz wymóg stosowania tachografów w busach > 2,5 t z lipca 2026 to tylko część z nich. W artykule wyjaśniamy, jak system Seris Smart GPS i świadome zarządzanie czasem pracy kierowców pozwalają sprawnie dostosować się do tych zmian.
Wyłączenie sieci 2G/3G – konieczna modernizacja urządzeń GPS
W Europie – w tym także w Polsce – planowane jest wyłączenie sieci 2G oraz 3G, a firmy transportowe muszą być przygotowane. Już teraz wiadomo, że starsze lokalizatory GPS, które działają wyłącznie na tych technologiach, przestaną działać w roamingu. Według danych branżowych część krajów przewiduje zakończenie działania sieci 2G/3G około przełomu 2025/2026 roku logisat.pl. W efekcie konieczna będzie wymiana urządzeń na modele korzystające z technologii LTE – co ma kluczowe znaczenie nie tylko dla śledzenia samochodu w czasie rzeczywistym, ale też dla zapewnienia ciągłości usług monitoringu pojazdów.
Nowe obowiązki SENT – beton towarowy i tekstylia pod kontrolą
Kolejne zmiany to rozszerzenie obowiązków raportowania w systemie SENT, który dotychczas obejmował m.in. transport paliwa czy chemikaliów. Planowane jest objęcie rejestrem również przewozu betonu towarowego i tekstyliów, co zaskoczyło wiele firm. Przedsiębiorcy często nie zdają sobie jeszcze sprawy, że będą zobowiązani do wypełniania niezbędnych formalności administracyjnych dla tych towarów. Włączenie ich do SENT oznacza konieczność wdrożenia nowych procedur, by zachować zgodność z przepisami.

Monitoring GPS dla Transportu
Lokalizacja i zarządzanie flotą transportową w czasie rzeczywistym
Tachografy w busach powyżej 2,5 t – rewolucja od 2026 roku
Od lipca 2026 roku zgodnie z unijnymi przepisami tachografy będą obowiązkowe w busach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t. Choć ta zmiana dotyczy przyszłości, decyzje zakupowe i instalacje sprzętu rozpoczną się znacznie wcześniej, co umożliwia płynne dostosowanie czasu pracy kierowcy, rozkładu czasu pracy oraz odpoczynków tygodniowych i dobowych. Wprowadzenie tachografów wpływa też na monitorowanie i analizę automatycznego zarejestrowanego czasu pracy kierowcy zawodowego i jego korzystanie z prawa do odpoczynku tygodniowego regularnego.
Monitorowanie czasu pracy i odpoczynku kierowców w nowej rzeczywistości
W świetle powyższych zmian, firmy transportowe muszą zwrócić szczególną uwagę na przestrzeganie wymogów związanych z czasem pracy kierowcy, odpoczynkiem dobowym, tygodniowym oraz ograniczeniami w prowadzeniu pojazdu. System Seris Smart GPS zawiera funkcje pozwalające rejestrować czas prowadzenia pojazdu, rozkład czasu pracy kierowcy, tygodniowe okresy odpoczynku regularne i skrócone oraz ewentualne godziny nadliczbowe zgodnie z Pakietem Mobilności i przepisami tachografów.
Dzięki automatycznemu monitorowaniu godzin pracy, czasu jazdy i momentu rozpoczęcia odpoczynku tygodniowego, system ułatwia firmom spełnienie wymogów prawnych i umiejętne planowanie działań służbowych. To proaktywne podejście minimalizuje ryzyko naruszeń i kar, a także poprawia poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Podsumowanie
Cały sektor transportowy stoi przed wyzwaniem łączenia technologii, przepisów prawa i efektywnego zarządzania czasem pracy. Wyłączenie sieci 2G/3G, nowe obowiązki w SENT oraz obowiązek stosowania tachografów w busach > 2,5 t to zmiany, które wymagają szybkiej reakcji. Wsparcie w postaci systemu Seris Smart GPS pozwala zautomatyzować monitorowanie czasu pracy kierowcy, śledzenie GPS oraz analizę przestrzegania odpoczynków i przepisów mobilnościowych. Dzięki temu firmy mogą działać sprawnie, bezpiecznie i zgodnie z prawem – również w erze cyfrowej rewolucji transportu.