Aktualności

Technologia, ludzie, wyzwania – jak zmienia się branża ochrony? Wywiad z Marcinem Wróblem.

Marlena Brzezek
Marlena Brzezek
22 kwietnia 2025
Technologia, ludzie, wyzwania – jak zmienia się branża ochrony? Wywiad z Marcinem Wróblem.

W pierwszym wywiadzie w 2025 roku, mamy przyjemność rozmawiać z Marcinem Wróblem, Dyrektorem Regionu Południe w Seris Konsalnet.

Marcin jest związany z firmą od początku jej działalności i przez lata pracy przeszedł długą i dynamiczną drogę zawodową, od stanowiska pracownika ochrony aż po kierowanie dużym regionem operacyjnym. W rozmowie dzieli się swoimi doświadczeniami, opowiada o zmianach, jakie zaszły w branży ochrony na przestrzeni lat oraz wyzwań, które stawia przed nim zarządzanie tak rozległym obszarem.

Jak długo jesteś związany z Seris Konsalnet i jak wyglądała Twoja droga zawodowa w firmie?

W firmie Konsalnet zatrudniłem się na początku 1998 roku. Wtedy, jeszcze jako student, rozpocząłem pracę na stanowisku pracownika ochrony w obiekcie Polkomtel. W kolejnych latach, po uzyskaniu licencji pracownika ochrony II stopnia, pracowałem w grupach interwencyjnych, grupach konwojowych, a także częściowo na stacji monitorowania alarmów, która przez krótki czas funkcjonowała w biurze w Katowicach. Ponieważ Konsalnet na początku lat 2000-nych bardzo szybko się rozwijał, również dynamika zmian mojego stanowiska była spora. Kierownik ochrony, Inspektor BHP, Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości, aż w końcu w styczniu 2006 roku zostałem Dyrektorem Biura w Katowicach. W latach 2011-2013 współtworzyłem Dział Klientów Kluczowych Handlowych. Na początku 2013 roku zostałem Dyrektorem Regionu Południe i tą funkcję sprawuję do dzisiaj.

Jakie zmiany w branży ochrony obserwowałeś na przestrzeni tych lat?

Branża ochrony na przestrzeni 30 lat przeszła ogromną ewolucję, od tradycyjnych form ochrony fizycznej, po integrację nowoczesnych technologii. Wpływ na to miały zarówno przemiany i rozwój gospodarczy w Polsce, jak i potrzeby związane z rosnącymi zagrożeniami w różnych sferach życia społecznego i zawodowego. Ustawa o ochronie osób i mienia z 1997 roku wprowadziła regulacje prawne, które miały między innymi na celu poprawę jakości usług. Zwiększyło się znaczenie wykształcenia i zakres szkoleń pracowników ochrony. Profesjonalizacja branży ochrony, która dokonała się po wprowadzeniu w życie Ustawy, pozwoliła również na konsolidację rynku firm ochroniarskich. Seris Konsalnet jest najlepszym tego przykładem. Przez lata braliśmy udział w konsolidacji rynku, w łączeniu się lub przejmowaniu mniejszych i większych podmiotów gospodarczych. Dzisiaj jesteśmy liderem rynku, zapewniającym bezpieczeństwo dla tysięcy Klientów.

Jak zmienia się postrzeganie zawodu ochroniarza? Jakie czynniki mają na to wpływ?

Z pewnością postrzeganie roli ochroniarza w ostatnich latach ulega zmianie. Zawód pracownika ochrony zyskuje na znaczeniu, a osoby wykonujące tę profesję są coraz częściej postrzegane jako wyspecjalizowani profesjonaliści w dziedzinie bezpieczeństwa. Nasi pracownicy często są pierwszymi, którzy reagują w sytuacjach kryzysowych. Ich szybka reakcja i odpowiednie przeszkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy podnoszą ich status i uznanie w społeczeństwie. Czas pandemii Covid-19, wzrost zagrożeń atakami terrorystycznymi, pokazał jak ważna jest dla społeczeństwa praca pracownika ochrony. Nie bez znaczenia również jest rozwój technologiczny. Dzisiaj pracownik obsługuje zaawansowane systemy zabezpieczenia technicznego, monitoring CCTV, kontrolę dostępu, systemy alarmowe, czy również wprowadzane przez Seris Konsalnet drony.

Jak sztuczna inteligencja i automatyzacja wpływają na branżę ochrony? Czy Klienci coraz częściej oczekują technologicznych rozwiązań zamiast tradycyjnej ochrony fizycznej?

Wykorzystanie sztucznej inteligencji i automatyzacji w systemach bezpieczeństwa pozwala na szybsze wykrywanie zagrożeń w sytuacjach kryzysowych. Również w bardziej prozaicznych sprawach, np. rozpoznawanie twarzy czy odcisków palców w kontroli dostępów, eliminuje konieczność używania tradycyjnych kluczy. Dzięki temu procesy ochrony stają się bardziej efektywne i dokładne. Nowoczesne technologie pozwalają naszym Klientom na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa, jak również na kontrolowanie bezpieczeństwa swoich obiektów z dowolnego miejsca, co jest wygodne, zwłaszcza w przypadku firm zarządzających wieloma lokalizacjami. Wszystkie te zmiany mają istotny wpływ na branżę ochrony, która przekształca się w sektor nowoczesny, oparty na zaawansowanych technologiach, a nie wyłącznie na roboczogodzinach. W związku z tym, Klienci coraz częściej oczekują innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Choć początkowy koszt instalacji takich systemów bywa wysoki, ich długoterminowa eksploatacja jest zdecydowanie opłacalna.

Czy rozwój nowych technologii oznacza zmniejszenie zapotrzebowania na pracowników ochrony, czy raczej zmienia ich rolę i zakres obowiązków?

Oczywiście to zapotrzebowanie jest mniejsze, natomiast z pewnością nowa technologia nie zastępuje w pełni pracy pracowników ochrony. Dzisiaj zdecydowanie obserwujemy zmianę kompetencji pracowników, pełnionej przez nich roli w strukturze ochrony, ich zakresu obowiązków. Gdy usługa ochrony realizowana jest z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, pracownicy ochrony często koncentrują się na analizie danych pochodzących z tych systemów, podejmowaniu decyzji oraz reagowaniu na niestandardowe sytuacje.

Jak wygląda proces rekrutacji i szkolenia nowych pracowników ochrony?

Pracownicy muszą posiadać odpowiednie certyfikaty, przeszkolenie, a nawet odbywać kursy z zakresu ochrony danych osobowych, pierwszej pomocy czy obsługi nowoczesnych technologii zabezpieczeń. W pierwszej kolejności prowadzimy rekrutację wewnętrzną, w szczególności gdy rozpoczynamy nową usługę i chcemy mieć sprawdzonych pracowników. Równolegle prowadzimy rekrutację zewnętrzną. Nie zawsze udaje się znaleźć na rynku pracy kandydatów, którzy spełniają wszystkie nasze oczekiwania, dlatego bardzo ważny jest system szkoleń, który zapewniamy naszym pracownikom. Są to zarówno szkolenia wstępne wynikające z Kodeksu Pracy, jak i szkolenia zawodowe. Część szkoleń przeprowadzana jest przez menadżera ochrony bezpośrednio w obiekcie Klienta i jest dedykowana pod konkretną usługę, a część szkoleń przeprowadzamy za pomocą platformy e-learningowej. Platforma umożliwia naukę w dowolnym miejscu i czasie i jest dostępna dla wszystkich pracowników wskazanych przez ich przełożonego. Wiele z dostępnych materiałów edukacyjnych czy kursów jest opracowana przez naszych specjalistów. Zapewniamy również możliwość rozwoju poprzez kierowanie na kurs kwalifikowanego pracownika ochrony wraz z uprawnieniami do posiadania broni obiektowej.

Branża ochrony wciąż postrzegana jest jako zdominowana przez mężczyzn. Jak wygląda udział kobiet w Pana regionie? Czy ich liczba rośnie?

Z roku na rok kobiet w branży ochrony przybywa. W mojej opinii już od kilku lat nie możemy mówić o dominacji mężczyzn. Mój region jest na to najlepszym przykładem, zatrudniamy około 25% kobiet spośród wszystkich pracowników ochrony. Również wśród menadżerów spora grupa i ciągle rosnąca, to kobiety.

Jakie cechy i kompetencje są dziś kluczowe dla pracowników ochrony? Czy wymagania wobec kandydatów do pracy w branży się zmieniły?

Z pewnością rozwój nowych technologii wpływa na to, z jakimi kompetencjami pracowników potrzebujemy. Wynika to z zadań, które pracownicy realizują. Oczywiście są kompetencje, które niezmiennie są bardzo ważne, takie jak odporność na stres czy komunikatywność, ale dzisiaj dochodzą nowe. Obsługa nowoczesnych aplikacji i systemów bezpieczeństwa, analiza danych, znajomość przepisów ochrony danych osobowych. Spore znaczenie mają również kompetencje, które nie zawsze były kojarzone z pracownikami ochrony, takie jak obsługa klienta, logiczne myślenie, kreatywność, organizacja pracy własnej czy empatia. Nasi Klienci coraz częściej zwracają uwagę na kompetencje pracowników ochrony. Obsługujemy kontrakty, gdzie co roku przeprowadzamy badanie poziomu kompetencji pracowników. W wyniku tych badań określamy priorytety doskonalenia kompetencji, a następnie organizujemy szkolenia podnoszące poziom określonych do doskonalenia kompetencji.

Jakie są największe różnice w obsłudze klientów z różnych sektorów, np. przemysł, handel, logistyka czy administracja publiczna?

Przede wszystkim zadania zespołu ochronnego są inne. W obiektach handlowych zadaniem ochrony jest zapobieganie kradzieżom dokonywanym zarówno przez klientów sklepu jak i przez ich pracowników. Jedni Klienci stawiają na ujęcia, ale inni na udaremnienia kradzieży. Często w strukturach ochrony obiektu mamy tak zwanych detektywów sklepowych, ale również obsługujemy nowoczesne systemy telewizji przemysłowej. Z kolei w obiektach przemysłowych do zadań między innymi należy kontrola osobowa i towarowa. Kontrolujemy zarówno dostawy części, komponentów do produkcji, jak również wywóz gotowego produktu. Bardzo często dochodzą zadania związane z Bezpieczeństwem i Higieną Pracy. Nasi pracownicy w obiektach przeprowadzają audyty BHP. Nowością, również dla nas, są audyty zachowań BHP, które rozpoczęliśmy wykonywać u jednego z naszych Kluczowych Klientów. W obiektach administracji publicznej bardzo często spotykamy się z wysokimi standardami bezpieczeństwa. Ochrona musi zapewnić pełną kontrolę dostępu, monitorowanie osób wchodzących do budynku, zapobieganie włamaniom. Dużą uwagę zwracamy na ochronę danych osobowych. Poza różnicami w obsłudze Klientów z różnych sektorów, są również zadania, które bez względu na sektor, rodzaj obiektu czy klienta są takie same. To zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie. Szczególnie dzisiaj, kiedy za naszą wschodnią granicą trwa wojna, a w mediach często słyszymy o działalności obcych służb na terenie naszego kraju, jest to temat niezmiernie ważny.

Jakie są największe wyzwania w zarządzaniu dużym regionem ochrony? Co jest kluczowe dla efektywnego kierowania zespołem?

Zarządzanie dużym regionem wiąże się z ogromem pracy i odpowiedzialnością. Odpowiedzialnością za bezpieczeństwo naszych Klientów oraz odpowiedzialnością za każdego naszego pracownika. Organizacja pracy własnej jak i zespołu są kluczem do sukcesu. Dla mnie najważniejsze w codziennej pracy było wypracowanie sobie takiego systemu pracy, żeby żaden temat mi „nie uciekł”. W natłoku spraw, zdarzeń nadzwyczajnych i kryzysowych, spotkań wewnętrznych i z Klientami, a przede wszystkim dziesiątkami czy nawet setkami maili dziennie, nie mógłbym efektywnie zarządzać regionem bez takiego systemu pracy. Jednakże to wszystko nie udałoby się bez dobrego zespołu, który ze mną pracuje. Zaufanie, które mam do moich koleżanek i kolegów jest kluczowe. Nie mówię tutaj tylko o moich zastępcach, ale o wszystkich menadżerach i szeroko rozumianej administracji. Zarządzając dużym regionem nie da się samemu zrobić wszystkiego, trzeba dzielić zadania i kompetencje. Od wielu lat nasza współpraca jest na bardzo wysokim poziomie.

Czy praca w regionie południowym różni się od innych części Polski? Jakie wyzwania i specyfika rynku mają tutaj największy wpływ na działania operacyjne?

Oczywiście każdy region jest inny. Nawet w moim regionie są spore różnice między poszczególnymi województwami. W południowej Polsce, szczególnie w Małopolsce i na Śląsku, duże znaczenie mają branże związane z przemysłem, takie jak górnictwo, hutnictwo, przemysł motoryzacyjny oraz elektrotechniczny. W tych regionach znajduje się wiele zakładów przemysłowych i produkcyjnych. Podobnie jest na Dolnym Śląsku, gdzie powstało wiele nowoczesnych zakładów pracy. Dlatego też w regionie południe, poza obiektami handlowymi, bankami, które chronimy w całej Polsce, realizujemy usługę w wielu obiektach przemysłowych. Zarówno przemysł ciężki, kopalnie czy huty, ale również wiele zakładów produkujących samochody czy podzespoły do nich, są w naszym portfelu usług. Obecność przemysłu w naszym regionie niesie za sobą również spore wyzwania. Przede wszystkim brak kandydatów do pracy. Zakłady przemysłowe oferują dobre warunki pracy i płacy. Stopa bezrobocia w województwie śląskim w styczniu tego roku wyniosła 3,9%. Jest to drugi wynik w Polsce zaraz po Wielkopolsce. Lepiej pod względem dostępności pracownika jest w województwach podkarpackim i świętokrzyskim, ale tam nie ma tak dużych ośrodków przemysłowych. W związku z tym, kilka lat temu, uruchomiliśmy w regionie dział rekrutacji. Zatrudniony w nim personel nie tylko umieszcza ogłoszenia w prasie, ale również aktywnie poszukuje pracowników w terenie. Mając wiedzę na temat potrzebnych kompetencji w poszczególnych obiektach, przeprowadza wstępną selekcję kandydatów do pracy.

Jakie Twoim zdaniem trendy będą dominować w branży ochrony w ciągu następnych kilku lat?

Zdecydowanie będzie postępował dalszy rozwój technologiczny branży ochrony. Wykorzystanie nowych technologii, opartych na sztucznej inteligencji stanie się powszechne, a bezpieczeństwo obiektów naszych Klientów będziemy zapewniać przez zabezpieczenia fizyczne zintegrowane z technologią. Dzisiaj nie dziwi już monitorowanie zdalne obiektów czy wykorzystanie dronów, za kilka lat może nas nie dziwić praca wirtualnych ochroniarzy. W mojej opinii branża ochrony musi również zadbać o zrównoważony rozwój i ekologię. Będziemy musieli stale dostosowywać się do obowiązujących norm, wprowadzać rozwiązania związane z energią odnawialną, energooszczędnymi systemami bezpieczeństwa. Trendy te wskazują, że przyszłość branży ochrony będzie oparta na innowacjach technologicznych, które nie tylko poprawią skuteczność ochrony, bezpieczeństwo obiektów, ale także zwiększą komfort użytkowników i przyczynią się do rozwoju zrównoważonych rozwiązań.

Dziękuję za rozmowę.

 

kategorie:
Aktualności

Skontaktuj się z nami

Nasi eksperci dobiorą najlepsze rozwiązania do Twoich potrzeb.

    1. Interesuje mnie zakup usługi:
    2. Kiedy planujesz zakup/instalację:

    Zobacz więcej